El món de la comunicació i el màrqueting van molt junts i formen part del mateix sector, però és important establir certes diferències per tenir clar que aborden objectius una mica diferents. La comunicació busca millorar la percepció general de l’empresa en tots els àmbits, mentre que el màrqueting pretén captar l’atenció d’un públic en concret per oferir-li alguna cosa.
És veritat que en moltes ocasions la frontera entre aquests dos conceptes és tan difusa que ni es veu, i no se sap del cert què és comunicació i què és màrqueting, però sí que el seu rerefons canvia. Quan treballem la comunicació d’una empresa o entitat incidim en els valors, el missatge, el tarannà, les sensacions, el to o el caràcter d’aquell negoci. És a dir, de quina manera es transmet i com es percep per part de les persones. Des del meu punt de vista, millorar la comunicació d’un ens és un procés de mitja i llarga durada, que es cultiva amb un volum d’accions força elevat i constant.
L’objectiu és posicionar l’empresa en una escala de valors i sensacions concretes que la identifiquin amb el seu producte o servei. Les accions comunicatives, en general, no busquen captar l’atenció de manera directa del client ni oferir-li cap servei, sinó que exposen la imatge de l’empresa sense esperar cap retorn concret.
El màrqueting és com un esprint: ràpid, concret, curt en el temps i que dona resultats immediats; la comunicació és com una marató: més lenta, però molt més llarga, constant i que dona els fruits al final d’un llarg esforç.
Per exemple, si volem millorar la nostra pàgina de serveis del web, és a dir, que sigui més clara, moderna, atractiva i funcional. Ens permetrà guanyar clients? Segurament no, o almenys és poc probable que el client es decideixi per nosaltres per aquella pàgina. Ara bé, exposarem la informació clara i directa perquè qui la llegeixi percebi notorietat, rigor i professionalitat. Això sí, si només ho fem en aquella pàgina en concret, aquella persona no canviarà la seva perspectiva de l’empresa. Ara bé, si totes les pàgines són notòries, rigoroses i professionals, relacionarà l’empresa amb aquests valors, potser el faran empatitzar més, i acabarà triant per aquell negoci.
Altres qüestions que milloraran la comunicació del negoci poden ser: tenir la imatge gràfica al dia tant a les xarxes com als espais físics, escriure de manera precisa i evitar faltes les d’ortografia. També, mantenir els cotxes d’empresa ben retolats, comptar amb una bona signatura de correu electrònic, un perfil de Google actualitzat (horaris, festius, preus, menús o serveis), tenir una pàgina web adaptada a tots els formats, entre altres.
El màrqueting: dades i més dades
Quan treballem el màrqueting d’una empresa o entitat, en canvi, sí que busquem interpel·lar el nostre client potencial, sí que esperem un retorn definit d’aquella campanya, sí que oferim els nostres serveis o productes. Amb quin objectiu? Vendre més, tenir més visites al web, guanyar més seguidors a les xarxes, tenir més trucades, fer més visites a clients, etc. En aquests casos, sí que cal analitzar molt bé a qui ens dirigim, les mètriques, les conversions, el cost mitjà d’acció i tots els números possibles per optimitzar els recursos.
Per exemple, volem informar els nostres clients que ara és bon moment per revisar les assegurances de salut, ja que a finals d’any vencen. Una opció de màrqueting seria preparar una newsletter i enviar-la a tots els clients de l’empresa amb la informació precisa. En aquest document, també s’hi podria dedicar un espai a parlar d’una altra mena de pòlissa, per veure si els interessa. A partir d’aquí caldria analitzar quants clients l’han rebuda bé, quants l’han oberta, quants han clicat a l’enllaç, si s’ha triat la base de dades correcta, quants han fet cas de la petició, quantes persones s’han interssat per la pòlissa nova, etc.
Així doncs, sempre que vulguem fer una acció comunicativa, cal preveure quin és l’objectiu: guanyar clients o millorar la percepció que tenen les persones del negoci? És clar que el màrqueting, que segurament farà guanyar més clients i, per tant, més diners, tindrà més pes en aquesta tria. Però aquest article vol reflexionar sobre la importància de treballar la comunicació general de l’empresa. Cada petit detall importa, i més en un món on la comunicació és cada vegada més transcendent. Fem una comparació. El màrqueting és com un esprint: ràpid, concret, curt en el temps i que dona resultats immediats; la comunicació és com una marató: més lenta, però molt més llarga, constant i que dona els fruits al final d’un llarg esforç. Tots dos arriben a la meta, i tots dos compleixen l’objectiu de donar visibilitat a l’empresa, cadascun a la seva manera.
Inverteix en la comunicació efectiva de l’empresa
I acabo. És recomanable no afrontar cada tasca o acció esperant un retorn immediat per saber si “aquells diners que gastem ‘serveixen’ d’alguna cosa”. Cal tenir molt present que la suma de petits canvis, si és constant, regular i productiva, genera un gran impacte, a vegades més que qualsevol acció concreta de màrqueting. La comunicació, a més, és clau per millorar la credibilitat de les campanyes de màrqueting perquè després de captar l’atenció troben una empresa o negoci que transmet rigor i professionalitat.